Utjecaj emocija na posturu: Kako emocije oblikuju naš način držanja tijela?

Postura i emocije: žena koja ima bolove u leđima dok radi od kuće - kako emocije utječu na posturu

Utjecaj emocija na posturu

Emocije mogu imati značajan utjecaj na posturu, odnosno na način na koji se držimo.

Loša postura može uzrokovati nelagodu i bolove u leđima.

Teško je ignorirati međusobnu povezanost tijela i uma.

Emocije, poput stresa, anksioznosti, ili čak sreće, mogu manifestirati fizičke promjene u našem tijelu.

Ove promjene često utječu na naš posturalni obrazac – način na koji se držimo i krećemo.

U nastavku ćemo istražiti kako različite emocije mogu utjecati na našu posturu, te zašto je održavanje pravilnog posturalnog obrasca važno za naše mentalno zdravlje.

 

Kako različite emocije mogu utjecati na posturu

Važno je napomenuti da ovi utjecaji mogu biti individualni i da neće utjecati na svaku osobu na isti način.

Stres i napetost: Kada smo pod stresom ili smo napeti, tendencija je da se ramena podignu prema ušima, leđa se zatežu, a mišići vrata postaju sve napetiji. Ovakva postura može dovesti do bolova u vratu, leđima, lopaticama i ramenima. → Tehnike suočavanja sa stresom.

Depresija i tuga: Depresija može utjecati na držanje tijela tako da se osoba “sklupča”, s ramenima spuštenim naprijed i glavom nagnutom prema dolje. Ovakva postura može pogoršati simptome depresije i uzrokovati bolove u leđima i vratu. Također, može izazvati probleme s disanjem zbog pritiska na dijafragmu, odnosno ošit.

Samopouzdanje i pozitivne emocije: Kada se osjećamo samopouzdano i sretno, često imamo tendenciju držati se uspravno, s otvorenim prsima i podignutom glavom. Ovakva postura može pridonijeti boljem fizičkom i mentalnom zdravlju.

Strah i anksioznost: Osobe koje su preplavljene strahom i anksioznošću često mogu imati tendenciju da se skupljaju i pokušavaju “sakriti”. To može rezultirati lošom posturom koja može uzrokovati bolove i nelagodu u vlastitom tijelu.

Agresivnost i nervoza: Emocije poput agresivnosti ili nervoze mogu uzrokovati napetost u mišićima i povećati tendenciju držanja tijela u “borbenom” položaju. To može dovesti do nelagode i bolova u mišićima. Također, nečesto može doći i do grčenja mišića (npr. noćni grčevi u listovima).

Radost i opuštenost: Kada se osjećamo opušteno i sretno, često imamo tendenciju opustiti mišiće i držati tijelo u prirodnom položaju. Ovakva postura može doprinijeti opuštanju mišića i smanjenju rizika od bolova u leđima i vratu.

 

Povezanost posture i mentalnog zdravlja

Dugotrajna loša postura može utjecati na naše emocionalno stanje.

Stoga je važno obratiti pažnju na svoje emocije i posturu te pokušati održavati ravnotežu između tijela i uma kako bismo očuvali dobro zdravlje.

Utjecaj posture na emocije: Kao što je već spomenuto, držanje tijela može utjecati na naše emocionalno stanje. Loša postura može doprinijeti osjećaju stresa, tuge ili anksioznosti. Uspravna postura može pomoći u povećanju samopouzdanja i smanjenju osjećaja negativnosti.

Fizička bol i mentalno zdravlje: Loše držanje može uzrokovati fizičke probleme poput bolova u leđima, vratu i ramenima. Ovi bolovi mogu imati negativan utjecaj na mentalno zdravlje jer mogu uzrokovati stres, frustraciju i smanjenje kvalitete života.

Odnos stresa i napetosti s posturalnim obrascem: Emocionalni stres i napetost često dovode do lošeg držanja, što može stvoriti začarani krug. Stres može uzrokovati lošu posturu, a loša postura može pojačati stres i uzrokovati dodatnu nelagodu.

Samoosvješćivanje tijela: Svjesnost vlastite posture može doprinijeti boljem mentalnom zdravlju. Osoba koja je svjesna svoje posture može naučiti prepoznati znakove napetosti i stresa te pravovremeno poduzeti korake za opuštanje i prevenciju fizičkih problema.

Fizička aktivnost i mentalno zdravlje: Održavanje pravilnog držanja može olakšati fizičku aktivnost, što je ključno za dobro mentalno zdravlje. Redovita tjelesna aktivnost može smanjiti simptome anksioznosti i depresije, poboljšati raspoloženje i povećati opće dobrostanje.

Psihosocijalni aspekti posture: U društvenim situacijama, uspravna postura može projicirati samopouzdanje i otvorenost, što može poboljšati našu interakciju s drugima. Obrnuto, loša postura može stvoriti dojam nesigurnosti ili zatvorenosti.

 

Značaj pravilnog posturalnog obrasca i svjesnosti tijela za mentalno zdravlje

Održavanje pravilnog posturalnog obrasca i svjesnost o vlastitom tijelu mogu igrati važnu ulogu u očuvanju i poboljšanju mentalnog zdravlja.

Pomažu nam u prevenciji fizičkih problema koji mogu utjecati na naše emocionalno stanje.

Također, omogućuju da bolje upravljamo stresom i napetošću.

Održavanje ravnoteže između tijela i uma moguće je na više načina.

Svaka individualna osoba pronađe način koji joj najviše odgovara.

Sa stajališta fizioterapeuta to može biti masaža ili neki oblik manualnog tretmana koji će pogodno utjecati na posturalni obrazac, a i na mentalno zdravlje.

Adrian Brajković

Fizioterapeut

Uz individualni pristup i personalizirane tretmane, zajedno stvaramo jasnu strategiju za smanjenje tegoba i poboljšanje kvalitete života.

Adrian

Savjeti fizioterapeuta